ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط پاک قرار گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) محدودیت ترافیکی بولوار ابوطالب به سمت چهارراه احمدآباد به دلیل نشست زمین در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مدیریت شهری مشهد دنبال راه‌اندازی خط ویژه از میدان فردوسی تا آرامگاه فردوسی است

  • کد خبر: ۱۹۴۱۷۹
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
  • ۱
مدیریت شهری مشهد دنبال راه‌اندازی خط ویژه از میدان فردوسی تا آرامگاه فردوسی است
رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر از بررسی طرح برقراری خط مترو یا بی‌آرتی از میدان فردوسی تا آرامگاه حکیم توس خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز براساس مطالعات جامع حمل‌ونقل شهر مشهد، برای این کلان‌شهر ۱۰ خط انبوه‌بر تعریف شده که شش خط آن براساس خطوط بی‌آر‌تی و چهار خط هم به‌صورت مترویی است. در‌حال‌حاضر شهر مشهد دارای دو خط فعال مترویی و دو خط در‌حال‌ساخت است و همچنین دو خط بی‌آرتی نیز وظیفه جابه‌جایی مسافران را از طریق ناوگان اتوبوس‌رانی بر‌عهده دارد؛ اما یکی از مسیر‌هایی که هم تقاضا برای مترو و هم بی‌آرتی دارد، مسیر پر‌تردد میدان فردوسی تا آرامگاه فردوسی است.

با ایجاد سامانه‌های حمل‌ونقل انبوه‌بر در این مسیر علاوه بر پوشش مناطق پر‌جمعیت مشهد، منطقه گردشگری توس و آرامگاه فردوسی نیز دارای ساختار شبکه حمل‌ونقلی مناسب خواهد شد. از‌همین‌رو و با توجه به اینکه براساس مطالعات طرح جامع حمل‌ونقل برای این مسیر خط بی‌آرتی پیش‌بینی شده است بنا به گفته رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد به احتمال زیاد عملیات اجرایی این خط در سال ۱۴۰۳ آغاز می‌شود. علاوه‌بر‌این بررسی مجدد امکان‌سنجی مترویی برای این مسیر نیز در دستور‌کار قرار گرفته تا در صورت مثبت‌بودن نتایج ساخت مترو در سنوات آینده در دستور‌کار مدیریت شهری قرار بگیرد.

مجید نژادحسین در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه براساس طرح جامع حمل‌ونقل برای مسیر میدان فردوسی، بولوار توس، بولوار شاهنامه و منطقه توس و آرامگاه فردوسی، خط ۴ بی‌آرتی پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: به تازگی برخی از همکارانم در شورای شهر خواستار بررسی موضوع ایجاد سامانه مترویی در این مسیر شده اندکه اگر امکان ایجاد مترو در این مسیر وجود داشته باشد این اقدام نیز در طرح جامع لحاظ می‌شود.

خط ویژه اتوبوسی برای توس

وی با اشاره به اجرای مطالعات امکان سنجی ایجاد خط مترویی در مسیر میدان فردوسی تا آرامگاه فردوسی، افزود: براساس مطالعات افق ۱۴۱۰ شهر مشهد، بولوار توس جزو مسیر‌هایی است که از طریق سامانه بی‌آرتی پشتیبانی خواهد شد و با توجه به اینکه این مسیر جزو مسیر‌های دارای اولویت است، عملیات اجرایی ساخت آن به همراه یکی دیگر از مسیر‌های بی‌آرتی دارای اولویت در سال آینده انجام خواهد شد.

ساخت مترو هزینه بر است

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد درباره این موضوع که آیا مترو در مسیر بولوار توس جواب می‌دهد؟ گفت: در جریان ساخت مترو موضوع‌های اقتصادی و مباحث تأمین ناوگان و دیگر موضوعات مطرح است، به همین دلایل در مطالعاتی که پیش از این صورت گرفته موضوع ساخت مترو از میدان فردوسی تا آرامگاه فردوسی رد شده است، چرا که ساخت هر کیلومتر مترو ۵۰ میلیون یورو هزینه در بر خواهد داشت.

مسیر میدان تا آرامگاه با بی‌آرتی مدیریت می‌شود

همچنین مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد درباره موضوع ساخت خط مترویی در مسیر میدان فردوسی تا آرامگاه فردوسی به شهرآرا گفت: در جلسه‌ای که اخیرا در ساختمان شورای شهر برگزار شد درباره این موضوع بحث و بررسی شد و ذی‌نفعان مسائل و موارد مد نظر خود را مطرح کردند.

کیانوش کیامرز، افزود: شرکت قطارشهری مشهد به عنوان سازنده خطوط مترویی کار‌ها را انجام می‌دهد و در جریان ساخت مطالعات به ما می‌گوید که چه مسیری ساخته شود. براساس مطالعات، مسیر میدان فردوسی تا آرامگاه فردوسی مسیری انبوه‌بر معرفی شده که در حال حاضر این مسیر با استفاده از سامانه بی‌آرتی مدیریت می‌شود، اما به طور قطع وقتی خطی بی‌آرتی باشد این قابلیت وجود دارد که با توجه به افزایش جمعیت و افزایش تقاضای سفر سامانه مترویی نیز در آن ایجاد شود.

بررسی مجدد امکان سنجی برای ساخت مترو

وی تأکید کرد: بر همین اساس پیشنهاد شده که با توجه به تراکم جمعیتی بولوار توس و مسیر گردشگری منطقه توس موضوع ساخت مترو در این مسیر دوباره بررسی شود تا اگر قرار باشد در سال‌های آینده بازنگری طرح جامع حمل‌ونقل انجام شود و در صورت مثبت بودن نتایج، موضوع ساخت مترو در این مسیر پیش‌بینی شود. بنابر این باید از حالا مطالعات این اقدام انجام شود.

کیامرز در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه در سال‌های آینده تراز زمین مشهد به شدت شلوغ می‌شود و در بسیاری از معابر حتی امکان تردد بی‌آرتی هم سخت‌تر می‌شود، توجه به ساخت مترو با در نظر گرفتن تمام موارد می‌تواند گره گشا باشد.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با بیان اینکه در حال حاضر اولویت شرکت قطارشهری مشهد ساخت خطوط چهار گانه مشهد است، گفت: هم‌اکنون عملیات ساخت خط ۳ و سپس خط ۴ مترو دارای اولویت است و پس از آن حرکت به سمت نقاط توسعه‌ای در دستور کار قرار می‌گیرد.

پیش بینی ۶ خط بی آر تی در شهر

در ادامه نیز سرپرست سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد اظهار کرد: در حال حاضر مطالعات طراحی و اجرای دو خط دیگر در حال انجام است، اما هنوز به سازمان اتوبوس‌رانی ابلاغ نشده که این خطوط کجا و در چه مسیری هستند.

محمد غلامی افزود: براساس مطالعات انجام شده در مسیر‌هایی همچون میدان فردوسی تا آرامگاه فردوسی، خیابان فدائیان اسلام تا بولوار کلاهدوز به صورت چرخشی و مسیر رسالت به وکیل‌آباد قرار است خطوط بی‌آرتی راه‌اندازی شود. وی ادامه داد: یکی از مسائل مهم برای فعال‌سازی خطوط بی‌آرتی، تأمین ناوگان آن است. در همین راستا چند هفته‌ای است که معاونت اقتصادی شهرداری مشهد مذاکرات خود را با چند شرکت سازنده اتوبوس آغاز کرده است.

نیاز به ۱۰۰ دستگاه اتوبوس ۳ محوری

غلامی بیان کرد: برای هر خط بی‌آرتی حداقل ۱۰۰ دستگاه اتوبوس ۳ محور نیاز است. البته در خطوط بی‌آرتی رینگ اصلی شهر شاید به تردد اتوبوس ۳ محور نیاز نباشد، اما برای خطی مانند مسیر آرامگاه فردوسی تا میدان فردوسی استفاده از اتوبوس ۳ محور و حتی اتوبوس دو واگن بسیار مناسب است. سرپرست سازمان اتوبوس‌رانی مشهد اظهار کرد: براساس مطالعات در مسیر بی‌آرتی شهر مشهد هم فضای ایزوله و هم فضای خط فرار پیش‌بینی شده است، اما بهترین حالت برای حرکت اتوبوس بی آر تی، تردد این خودرو‌ها در مسیر ایزوله است. در عین حال خط فرار برای مسیر‌هایی خوب است که فاصله چراغ راهنمایی زیاد باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
0
0
اگر خط بی آرتی از آرمگاه فردوسی وبلوار توس به حرم می رفت بهتر می شد چون هم جمعیت بیشتر وهم حاشیه شهر.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->